Altinn - ti år med forenkling
I mai 2004 kunne initiativtakerne til Altinn gratulere hverandre. Fra venstre: Daværende direktør ved Brønnøysundregistrene Erik Fossum, direktør i Statens lånekasse Magne Mevold, direktør i SSB Svein Longva og skattedirektør Bjarne Hope. |
Fra en tanke om å forene kreftene på tvers av etater og forvaltningsnivåer, til styrket samarbeid og digitalisering. Jubilanten Altinn ble feiret både blant ansatte i Brønnøysund og i to innholdsrike fagdager i Oslo med flere ulike bidragsytere.
Det var nok ingen som kunne ha forutsett hvilken effektiv digitaliseringsmotor som ble skapt for næringslivet og det offentlige da Altinn åpnet i 2003. Da Altinn ble lansert var mye tungvint, noe fungerte ikke, og noen brukere var ikke klar til å lære seg ny teknologi. Allerede før Altinn rakk å fylle ett år, i november 2004, passerte skjema nummer to millioner gjennom Altinn. I 2010 hadde 50 millioner skjema passert, og i 2013 hadde næringsliv og privatpersoner sendt inn om lag 95 millioner skjema gjennom Altinn. Stadige oppgraderinger av løsningen har gitt stor kapasitet og sikker drift. Samtidig anslår næringslivet en betydelig redusert tidsbruk ved bruk av rapportering gjennom Altinn.
–Tre tjenesteeiere, Skatteetaten Statistisk Sentralbyrå og Brønnøysundregistrene, er nå blitt til 41. Altinn er ikke lenger en portal med skjema, men en kapasitetssterk løsning med en rekke ulike tjenester som melding inn, melding ut, innsynstjenester og samhandlingstjenester på tvers av etater. Kort sagt, et ønske om forenkling er blitt realisert, og gjennomføres daglig, sier Altinn-direktør Kjersti Lauritzen.