Digital konkursbehandling gir storgevinst
En samhandlingstjeneste i Altinn er en måte å sette sammen ulike skjema, meldinger og innsyn. Digitalisert konkursbehandling fra Brønnøysundregistrene er den første samhandlingstjenesten i portalen.
Store besparelser
Når tjenester blir tilgjengelig digitalt sparer både det enkelte konkursboet og samfunnet som helhet store summer.
Et konkursbo gjør i gjennomsnitt tre innberetninger. Gjennomsnittlig skal de aktuelle dokumentene deles med 20 kreditorer og 10 offentlige etater som skal ha innsyn. Med 15 kroner i porto per sending utgjør portoutgiftene alene 1 350 kroner. Og dette gjelder bare ett av de åtte skjemaene som inngår i samhandlingstjenesten «Konkursbehandling».
Konkursregisteret regner med at besparelsene ved å ha digital framfor papirbasert kommunikasjon i konkursbehandlingen ligger på mellom 30 og 40 millioner kroner årlig.
Alt på ett sted
Samhandlingstjenesten er kanskje den viktigste nyvinningen i Altinn II-plattformen. I tjenesten «Konkursbehandling» finner bostyrer både skjema for innrapportering til Konkursregisteret og nyttige verktøy for å dele informasjon med kreditorene. All informasjon blir samlet i ett grensesnitt, og bostyrer kan gi kreditorene tilgang til informasjonen om konkursboet.