Regnskap
På samme måte som for mange andre statlige virksomheter blir driften ved Brønnøysundregistrene finansiert med en årlig bevilgning over statsbudsjettet. Inntektene blir skapt gjennom det gebyrnivået som Stortinget fastsetter, og inntektene går rett inn i statskassen. Resultat og balanse i bedriftsøkonomisk forstand er derfor lite brukbar terminologi for en virksomhet som Brønnøysundregistrene.
Du kan også lese tidligere årsmeldinger fra Brønnøysundregistrene.
Tjenestegebyr (Note 1)
Samlet innbetalt gebyr utgjorde i 2013 665 millioner kroner (2012: 612). Ca 65% av økningen er knyttet til større saksmengde, mens resten er knyttet til økt gebyrsatser. Gebyrinntektene knyttet til salg av informasjon ble 17,4 millioner kroner (2012: 17,7).
Oppdragsinntekter (Note 2)
Næringslivet etterspør tjenester og opplysninger som i utgangspunktet ikke er en del av Brønnøysundregistrenes «varesortimentet». På oppdrag blir opplysninger sammenstilt og presentert etter ønske fra kunden, mot at kunden refunderer kostnadene til å utvikle produktet. I 2013 ga slike oppdrag inntekter på 11,3 millioner kroner (2012: 18,1). Nedgangen i denne type inntekter skyldes tilgjengeliggjøring av "rådata" fra registrene og nedjustering av prisen på rådata. Brønnøysundregistrene har også oppdragsinntekter knyttet til utvikling og drift av blant annet Lotteriregisteret, Akvakulturregisteret og Registeret for utøvere av alternativ behandling. I 2013 ga slike oppdrag inntekter på ca 22,7 millioner kroner.
Altinn - inntekter/refusjon (Note 3)
Oppdragsinntektene for Altinn sentralforvaltning er refusjon for driftskostnader knyttet til bruk av løsningen. Brønnøysundregistrene viderefakturerer driftskostnadene til tjenesteeierne.
Til tross for betydelige investeringer (økte kostnader) i ny infrastruktur, så var kostnadsreduksjonen ved utfasing av Altinn I så stor at oppdragsinntektene (og dermed driftskostnadene for tjenesteeierne) for 2013 ble redusert. I inntekten inngår 2,6 millioner kroner fra Skattedirektoratet for utvikling av deres del av Altinn versjon 2.1 og webbasert selvangivelse og MAG (modernisering av grunnlagsdata).
Tallene er i hele 1 000
Utgifter
|
Note |
2013 |
2012 |
2011 |
Driftsutgifter - Brønnøysundregistrene |
|
|
|
|
Lønn og godtgjørelser |
|
|
|
|
Stillinger |
|
194 584 |
189 082 |
183 055 |
Ekstrahjelp |
|
11 110 |
10 261 |
10 541 |
Lærlinger |
|
751 |
646 |
740 |
Rengjøringspersonell |
|
|
2 828 |
3 077 |
Trygd og pensjoner |
|
10 938 |
10 808 |
10 525 |
SUM lønn og godtgjørelser |
|
217 383 |
213 624 |
207 938 |
|
|
|
|
|
Varer og tjenester |
|
|
|
|
Maskiner, inventar og utstyr (investeringer) |
|
9 924 |
17 021 |
18 593 |
Forbruksmateriell |
|
3 208 |
5 368 |
4 490 |
Reiseutgifter |
|
16 066 |
14 615 |
16 197 |
Kontortjenester |
|
24 861 |
28 142 |
27 168 |
Konsulenttjenester m.m. |
|
16 527 |
13 366 |
23 535 |
Vedlikehold og drift av maskiner |
|
21 734 |
20 696 |
11 892 |
Drift av bygninger |
|
23 571 |
22 154 |
24 315 |
SUM varer og tjenester |
|
115 891 |
121 362 |
126 191 |
|
|
|
|
|
Driftsutgifter - AltInn |
|
|
|
|
Lønn |
|
44 765 |
34 756 |
33 448 |
Arbeidsgiveravgift |
|
3 113 |
2 341 |
2 088 |
Varer og tjenester |
|
200 840 |
169 865 |
194 465 |
SUM |
|
248 718 |
206 962 |
230 001 |
|
|
|
|
|
SUM utgifter |
Lønnskostnadene utgjorde 217,4 millioner kroner (2012: 213,6). Av dette var 194,6 millioner knyttet til faste stillinger, mens lønn til ekstrahjelp utgjorde 11,1 millioner kroner. Utgifter til trygd og pensjon utgjorde 10,9 millioner kroner. Økte lønnskostnader kommer hovedsakelig av lønnsoppgjøret.
Virksomheten i Brønnøysundregistrene er i stor grad basert på bruk av informasjonsteknologi. For at registrene skal kunne holde ett forsvarlig teknologisk nivå, er det nødvendig med årlige edb-investeringer. I 2013 var investeringene i maskin- og programvare 9,9 millioner kroner. Dette er 7 til 8 millioner kroner mindre enn de siste årene.
Av større forbruksposter i 2013 som omfatter ordinær drift, kan nevnes drift og vedlikehold av edb-maskiner, kontormaskiner og telefoni med 21,7 millioner kroner. Porto utgjorde 12,6 millioner kroner, en nedgang med nesten 1 millioner kroner. Årsaken til at porto går ned er større andel elektronisk utsendelse av registerpost. Kontorleie var på ca. 21,4 millioner kroner. 4
|
581 991 |
541 948 |
564 129 |
|
|
|
|
|
Drift – resultat - Brønnøysundregistrene |
|
|
|
|
Økonomisk ramme |
|
345 537 |
344 372 |
335 588 |
– utgifter |
|
-333 273 |
-334 986 |
-334 128 |
Underdekning/overdekning |
|
12 263 |
9 386 |
1 460 |
|
|
|
|
|
Drift – resultat - Altinn |
|
|
|
|
Økonomisk ramme |
|
304 197 |
231 756 |
324 711 |
– utgifter |
|
-248 718 |
-206 962 |
-298 104 |
Underdekning/overdekning |
|
55 479 |
24 794 |
26 607 |
|
|
|
|
|
Utgifter som dekkes utenom Brønnøysundregistrenes budsjettrammer |
|
|
|
|
Sideutgifter – spesielle driftsutgifter |
|
|
|
|
Gjeldsordningsregisteret |
|
5 044 |
4 502 |
5 044 |
Gebyrsentralen – tvangssaker |
|
76 548 |
68 053 |
63 766 |
Foretaksregisteret – kunngjøring |
|
22 833
|
41 483
|
39 934 |
Konkursregisteret – kunngjøring |
|
6 014 |
10 692 |
10 268 |
Regnskapsregisteret – kunngjøring |
|
299 |
1 280 |
733 |
|
|
|
|
|
SUM sideutgifter |
I tillegg til lønns- og driftskostnader hadde Brønnøysundregistrene lovpålagte utgifter (såkalte sideutgifter) direkte knyttet til forretninger for Gebyrsentralen, Gjeldsordningsregisteret, Konkursregisteret, Regnskapsregisteret og Foretaksregisteret. Totalt utgjorde sideutgiftene 110 millioner kroner (2012: 126). Av dette gikk 29,2 millioner kroner til kunngjøringer i lokal presse. Årsaken til reduserte kostander er at kunngjøring fra 1. juli ble flyttet fra avisene til nettet. 5
|
110 738 |
126 010 |
119 745 |
Driftsutgifter (Note 4)
Lønnskostnadene utgjorde 217,4 millioner kroner (2012: 213,6). Av dette var 194,6 millioner knyttet til faste stillinger, mens lønn til ekstrahjelp utgjorde 11,1 millioner kroner. Utgifter til trygd og pensjon utgjorde 10,9 millioner kroner. Økte lønnskostnader kommer hovedsakelig av lønnsoppgjøret.
Virksomheten i Brønnøysundregistrene er i stor grad basert på bruk av informasjonsteknologi. For at registrene skal kunne holde ett forsvarlig teknologisk nivå, er det nødvendig med årlige edb-investeringer. I 2013 var investeringene i maskin- og programvare 9,9 millioner kroner. Detter er 7 til 8 millioner kroner mindre enn de siste årene.
Av større forbruksposter i 2013 som omfatter ordinær drift, kan nevnes drift og vedlikehold av edb-maskiner, kontormaskiner og telefoni med 21,7 millioner kroner. Porto utgjorde 12,6 millioner kroner, en nedgang med nesten 1 millioner kroner. Årsaken til at porto går ned er større andel elektronisk utsendelse av registerpost. Kontorleie var på ca. 21,4 millioner kroner.
Utgifter som blir dekker utenom Brønnøysundregistrenes budsjettramme (Note 5)
I tillegg til lønns- og driftskostnader hadde Brønnøysundregistrene lovpålagte utgifter (såkalte sideutgifter) direkte knyttet til forretninger for Gebyrsentralen, Gjeldsordningsregisteret, Konkursregisteret, Regnskapsregisteret og Foretaksregisteret. Totalt utgjorde sideutgiftene 110 millioner kroner (2012: 126). Av dette gikk 29,2 millioner kroner til kunngjøringer i lokal presse. Årsaken til reduserte kostander er at kunngjøring fra 1. juli ble flyttet fra avisene til nettet.
Mål og resultat |
Mål 2013 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Enhetsregisteret |
|
|
|
|
|
Saksbehandlingstid elektroniske meldinger |
2 dager |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1,1 dag |
Saksbehandlingstid papirmeldinger |
5 dager |
5 dager |
5 dager |
6 dager |
7,0 dager |
Videreformidling av melding som bare gjelder andre registre |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1,0 dag |
Behandling av klager |
21 dager |
9 dager |
8 dager |
7 dager |
11,2 dager |
|
|
|
|
|
|
Frivillighetsregisteret |
|
|
|
|
|
Behandling av nyregistreringer og endringsmeldinger, elektronisk |
2 dager |
2 dager |
1 dag |
1 dager |
1,0 dag |
Behandling av nyregistreringer og endringsmeldinger, papir |
5 dager |
4 dager |
5 dager |
6 dager |
6,8 dager |
Behandling av klager |
21 dager |
9 dager |
5 dager |
5 dager |
0 dager |
|
|
|
|
|
|
Foretaksregistret |
|
|
|
|
|
Behandling av nyregistreringer og endringsmeldinger, elektronisk |
3,5 dager |
1 dag |
1 dag |
2 dager |
3,0 dager |
Behandling av nyregistreringer og endringsmeldinger, papir |
8 dager |
7 dager |
7 dager |
9 dager |
10,9 dager |
Behandling av klager |
21 dager |
10 dager |
9 dager |
10 dager |
9,0 dager |
|
|
|
|
|
|
Regnskapsregisteret |
|
|
|
|
|
Behandling av innkomne årsregnskap elektronisk |
2 dager |
2 dager |
2 dager |
2 dager |
1,8 dager |
Behandling av innkomne årsregnskap papir |
3 dager |
2 dager |
2 dager |
2 dager |
1,7 dager |
Ferdigbehandling av søknader om ettergivelse av forsenkelsesgebyr |
21 dager |
21 dager |
24 dager |
19 dager |
12,4 dager |
Videreformidling av klager på avslåtte søknader |
21 dager |
22 dager |
23 dager |
19 dager |
12,6 dager |
|
|
|
|
|
|
Oppgaveregisteret |
|
|
|
|
|
Saksbehandling for nye og endrede oppgaveplikter |
21 dager |
5 dager |
1 dag |
2 dager |
3,3 dager |
Saksbehandlingstid samordningssaker |
21 dager |
1 dag |
2 dager |
2 dager |
1,5 dager |
|
|
|
|
|
|
Løsøreregisteret |
|
|
|
|
|
Behandling av tinglysningssaker |
3 dager |
4 dager |
4 dager |
4 dager |
3,6 dager |
Behandling av klagesaker (anker) |
21 dager |
Ingen klager |
Ingen klager |
0 dager |
0 dager |
|
|
|
|
|
|
Konkursregisteret |
|
|
|
|
|
Behandling av registrering |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1,0 dag |
Behandling av klagesaker (innvendinger) |
21 dager |
16 dager |
14 dager |
10 dager |
12,3 dager |
|
|
|
|
|
|
Gebyrsentralen |
|
|
|
|
|
Behandling av registrering for fakturagrunnlag |
3 dager |
4 dager |
3 dager |
4 dager |
3,6 dager |
Behandling for utbetalingsgrunnlag (sideutgifter) |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1,0 dag |
|
|
|
|
|
|
Opplysningsavdelingen |
|
|
|
|
|
Behandling av skriftlig informasjon |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1 dag |
1,0 dag |
Behandling av spesialavgivelse |
7 dager |
6 dager |
6 dager |
6 dager |
5,8 dager |
Gjennomsnittlig ventetid på Opplysningstelefonen |
45 sek |
40 sek |
51 sek |
39 sek |
70,4 sek |
Gjennomsnittlig ventetid på Altinn brukerservice |
45 sek |
53 sek |
51 sek |
39 sek |
58,3 sek |
Gjennomsnittlig ventetid på Bedriftsveiledning |
45 sek |
12 sek |
14 sek |
17 sek |
19,4 sek |
Gjennomsnittlig samtaletid på Opplysningstelefonen |
- |
116 sek |
115 sek |
117 sek |
121,1 sek |
Gjennomsnittlig samtaletid på Altinn brukerservice |
- |
201 sek |
219 sek |
211 sek |
198,3 sek |
Gjennomsnittlig samtaletid på Bedriftsveiledning |
- |
430 sek |
420 sek |
377 sek |
378,3 sek |
Hovedtall |
2012 |
2013 |
Løsøreregisteret |
|
|
Andel elektroniske dokumenter |
72% |
78 % |
Tinglsninger i alt |
478 246 |
497 616 |
Av dette blant annet |
|
|
- slettinger |
218 084 |
226 165 |
- salgspant i motorvogn |
158 263 |
168 174 |
|
|
|
Ektepaktregisteret |
|
|
Tinglyste ektepakter |
4 776 |
4 681 |
|
|
|
Enhetsregisteret |
|
|
Andel elektroniske meldinger |
61% |
67 % |
Antall enheter pr 31.12. |
989 993 |
1 017 675 |
Nye enheter registrert i løpet av året |
78 910 |
82 879 |
Totalt antall saker behandlet |
391 959 |
421 834 |
|
|
|
Frivillighetsregisteret |
|
|
Antall enheter pr 31.12. |
28 182 |
30 407 |
|
|
|
Foretaksregisteret |
|
|
Andel elektroniske meldinger |
62% |
73 % |
Nyregistrerte foretak |
35 168 |
36 182 |
Av dette blant annet |
|
|
- aksjeselskap |
25 614 |
26 297 |
- enkeltpersonforetak |
5 490 |
5 561 |
- norskregistrert utenlandsk foretak |
1 513 |
1 195 |
- samvirkeforetak |
255 |
1 367 |
|
|
|
Meldinger i alt, inkl. endringer og slettinger |
311 993 |
352 146 |
|
|
|
Regnskapsregisteret |
|
|
Andel elektronisk saksbehandling |
79% |
82 % |
Godkjente årsregnskap for siste regnskapsår |
254 739 |
267 497 |
Nektingsprosent |
10.1 % |
10,1 % |
|
|
|
Konkursregisteret |
|
|
Andel elektronisk saksbehandling |
71% |
77 % |
Konkurser |
3 801 |
4 546 |
Tvangsavviklinger |
944 |
984 |
Nye konkurskarantener |
311 |
402 |
|
|
|
Gjeldsordningsregisteret |
|
|
Åpnede gjeldsforhandlinger |
3 303 |
3 180 |
Innvilgede gjeldsordninger |
2 969 |
2 837 |
Av dette |
|
|
- frivillige |
2 524 |
2 449 |
- tvungne |
445 |
388 |
|
|
|
Gebyrsentralen |
|
|
Registrerte tvangsforretninger |
20 457 |
23 925 |
Tvangssalg fast eiendom |
15 788 |
18 474 |
Utleggsforretninger |
65 |
49 |
|
|
|
Jegerregisteret |
|
|
Andel elektronisk saksbehandling |
36% |
95 % |
Registrerte norske jegere |
455 470 |
463 341 |
Norske jegere med betalt jegeravgiftskort pr 31.12. |
191 399 |
194 692 |
|
|
|
Reservasjonsregisteret |
|
|
Antall reserverte totalt |
2 027 097 |
2 065 378 |
Reservasjoner mot reklame over telefon |
2 024 134 |
2 062 432 |
Reservasjoner mot reklame i post |
1 142 978 |
1 168 399 |
|
|
|
Informasjonsavgiving |
|
|
- Ekspederte telefonsamtaler - Opplysningsavdelingen |
514 920 |
460 502 |
- E-posttjenester |
102 259 |
99 773 |
- Online (overføring av data til bruker gjennom distributør) |
3 919 044 |
10 269 758 |
- Grunndata gjennom WebServices |
102 466 088 |
100 993 391 |
- Sum nettjenester ved Opplysningsavdelingen |
182 544 036 |
189 701 891 |